Tekniska tips

  1. Sveans deplacement
  2. UrtagVolvo Penta
  3. Toalett
  4. Förvaring vev ankarolina
  5. Roder
  6. Renovering av mjukt däck
  7. Pulpit
  8. Prisma
  9. Missvisning
  10. Manroder
  11. Motorlucka
  12. Avbärarlist
  13. Självlänsar
  14. Kyla
  15. Kök
  16. Kapell 1
  17. Sittbrunnskapell 2
  18. Hackbräde roderlås
  19. Dator navigering
  20. Backstag
  21. Ankarhållare

18 kommentarer till Tekniska tips

  1. David skriver:

    Hej.
    Är det några som kan delge oss lite bilder på sina vagnar till Svean. Vi håller på och ska anpassa en vagn till nästa säsongs vinterförvaring och vi vore tacksamma om någon har lite bilder att skicka.

  2. Jukka Hellén skriver:

    Planerar byta mitta gamla försegel från rullgenua till rullfock enligt vad någon har rekommenderat. Vad tycker ni? Genua eller fock?

  3. Jukka Hellén skriver:

    Borde vi inte fixa ett bättre diskussionforum än detta? Jag är inte medlem men delar med mig av mina åsikter ändå 😉

    På denna sida finns det några exempel på WordPress plugins som skapar ett forum direkt på denna WordPress-sida
    https://premium.wpmudev.org/blog/forum-wordpress/
    Från ‘Plugins for Adding Forums to WordPress’ neråt finns alternativ. Kanske nåt av de första vore enkla att börja med?

    • admin skriver:

      Hej
      Tacksam för din kommentar och tycker att du har helt rätt. Vi har haft den idén sedan ett tag men inte kommit ända fram. Ska försöka titta på förslagen.
      Skulle du vara intresserad av att hjälpa till med hemsidan?
      Hälsningar
      Lars

  4. Mats Pemer skriver:

    Hej

    Vi, min fru och jag, har just köpt en mycket fin Sveakryssare som vi är mycket glada åt. Men vi tror den behöver nya segel. De gamla håller ihop bra men är rätt bukiga och vi har en känsla av att de mer kränger än driver ibland… Rekommenderas dacron eller något annat? Vi har goda erfarenheter av cruisinglaminat på vår förra båt, är det något som passar en Svea tycker ni? Vi kappseglar inte men gillar ändå när det går undan.

    • Mats Pemer skriver:

      Svarar väl själv då 🙂 Vi fattade beslut utan tips från menigheten och har beställt en maxfock (110%) i cruisinglaminat, vanliga pistolhakar, långa lattor och en säck som den ska gå ned i på däck. Bekvämt och bra utan rulle. Går att fixa självskotning om man vill. Den får alltid sitta på staget.

  5. Erik skriver:

    Hej,

    Vi har fått en gelcoatskada i vår för och ska nu äntligen ta tag i att laga den. Att laga skadan i sig ser jag inte som något stort problem då det är en begränsad yta, utan vårat problem är att vi har en gul Svea så jag undrar om det finns en färgkod för denna gula färg?

    Alternativt så tänkte vi helt sonika tälja ut ytterligare en bit av gelcoaten och ta med till ”affären” så får de trixa till en bra brytning, men om någon har en färgkod så tar vi tacksamt emot det.

    Tack på förhand

  6. Carl Carlin skriver:

    Dags att se över hjärtstockstätningen på Svea 3313 – ett Joensu bygge. Någon som har ett verktyg – tips på reservdelar?

    Calle C

  7. Peter S skriver:

    Hej!
    Jag håller på att skruva ihop en SveaGT som jag och brorsan köpte för nåt år sen.
    Jag tror att det är nummer 6. Det finns ett gammalt reg-nr på skrovet, SGT06, och båten heter Flyer. Nån som vet får gärna bekräfta det jag tror…. Båten köptes helt länsad på ALLT, och säljaren hade köpt den i det skicket och visste inget om den. Det låg en blå bom med lätthål i båten om det kan vara ett spår. Den fanns i Norrköping.

    Nu till frågan:
    Eftersom förutsättningarna är som dom är så är jag också fri att experimentera med segelplanet, och då undrar jag hur balansen är på en kappseglingstrimmad standardbåt med friska segel.
    Är den fallgirig, neutral eller lovgirig?
    /Peter

    • Jonas Terstad skriver:

      Skulle vilja påstå att Svean trots sitt stora obalanserade roder i de flesta fall är lagom lovgirig. Tycker det passar kölkonstruktionen rätt bra då man får en liten osymetri vilket kan öka kölens lyftverkan. Jag har läst att Laurin hade dessa tankar. Vår Svea har inte framflyttat förstag men relativt mycket rake (fockens förlik är 10,72).

  8. admin skriver:

    Funderar du på hur man kan diskutera på forumet?

    Det enklaste är att gå till sidan Tekniska tips och skriva en fråga eller kommentar direkt under texten ”Leave a Reply”. Ju fler vi är som delar med oss av tips, frågor och åsikter, desto större värde för alla.

  9. admin skriver:

    Ahkka01 skriver:
    Funderar på att uppgradera till singelrevbom och att dra storfall till sittbrunn för att kunna sköta sättning/revning av storsegel helt från sittbrunn. Undrar om någon som gjort detta tidigare har tips och ideer hur man kan lösa detta på ett enkelt sätt samt uppfattning om kostnader?

    • Anna Geidne skriver:

      Gör det! 🙂
      Vi skaffade en singelrevbom (från Benns) för ett par år sedan, och det funkar toppen!
      Att slippa en lina är lysande när man har nerdraget i sittbrunn.
      Vi har på ena sidan storfall och kick (och plats för spinnackerfall), på den andra två revlinor för två olika rev samt uthal.
      Man kan säga att vi orkar ta tag i revandet klart oftare vilket ger både säkrare och bättre segling. Och, inte minst, det går lätt att reva själv!
      Alla linor kommer med bommen och är monterade, så det blir inga ytterligare kostnader här, men 2 st trippla avlastare och 2 trippla brytblock tillkommer ju förstås. Om du inte har någon däcksring måste du skaffa det, fast billigare (& möjl bättre) blir det med ett vinklat beslag på var sida masten, vinklat mot aktern. Du måste (!) också fixa tierods, alltså något som håller ner däck, annars lyfts däcket när du sträcker upp storfallet… Jag satte dit vanlig kätting och vantskruv för att justera längden. En på var sida, fästs in en bit ner på masten (under däck alltså). Använd för all del genomgående bult, och fyll hålet ordentligt med epoxi så inte distansmaterialet sviktar!!
      Ananrs: Det är lite knepigt att borra rakt i genomföringarna i sprayhoodsargen, hålen blir väldigt stora och långsmala eftersom sargen lutar. Hade jag gjort om det, hade jag nog gjort en enda bred glugg på var sida.
      /anna i Svea 3410 – Linköping/Stegeborg

    • Fran.Lindqvist skriver:

      Hej Sveakryssar fantaster!

      Försöker hitta info om hur man spänner kölbultarna på en sveakryssare
      någon som har lite erfarenhet att dela med sig?

      Skulle vara kul om det fanns någon som har info om någon långsegling med sveakryssaren har letat i flera år men finner inget om liknande i historien…

      • Jonas Terstad skriver:

        Hej. Jag köpte billiga krafthylsor och förlängningsskaft. När jag drog bultarna var det svårt att avgöra om något hände men jag kan i efterhand konstatera att skarven mellan bly och plast är stum. Inget behov av att spackla varje vår för att få en slät övergång.

        • Frank skriver:

          Tack för svaret 🙂
          Då blir det inköp av hylsa och förlängare.
          Tänker lite att det kan bli lite radiella påfrestningar utan ett T handtag typ som ett hjulkors att dra i…om man använder krafthantag men det går att ordna.
          Hade du mycket att spackla innan du drog kölbultana?

          • Jonas Terstad skriver:

            Nej så mycket var det inte, spackel och färg sprack lite bara. Jag gjorde detta efter en grundstötning för några år sedan då jag ville se över kölen. Om jag minns rätt så lyckades jag inte komma åt bultarna längs akterut på något bra sätt. Lycka till!

Kommentarer inaktiverade.